HORA BĂNĂȚANĂ

Când eram în clasa a V-a, profesoara de limba sârbă, doamna Stokic, ne-a adunat să ne pregătim pentru serbarea de sfârșit de trimestru. Clasa noastră trebuia să se prezinte cu un scurt colaj de dansuri populare, începând cu ”banaćansko kolo¨(”hora bănățeană”). Degeaba am încercat să-i explic că nu mă pricep, că sunt afon, că n-am simțul ritmului, că am două picioare stângi, că mie îmi plac mai mult Bora Djordjević și Džoni Štulić… Eram fix nu știu câte perechi și nu puteam face notă discordantă, punct.
Cum să-i spun că am fobie de ridicol? Mie îmi era târșă să merg în timpul orelor în altă clasă să cer cretă, darămite să dansez pe scenă în fața unei săli pline de părinți, bunici, colegi și profesori, toți zâmbăreți și puși pe cârcoteală. Eram terminat, ce mai.
Mersul la repetiții mi-a consolidat starea de paranoia în loc s-o risipească. Dansam groaznic, eram cel mai pur antitalent din clasă și, probabil, din întreaga școală. Ziua spectacolului se apropia, entuziasmul profesoarei, al colegilor și al familiei era în clocot, doar eu, sărmanul, îmi doream să fiu într-o pirogă, pe un braț ascuns al Amazonului, înconjurat de anaconde, jaguari, pirane, șopârle și maimuțe urlătoare. Aș fi fost în stare să alerg până la Periam Port și înapoi, numai să fiu lăsat în pace.
A venit, inevitabil, ziua fatidică. La auzul primelor acorduri ale unui acordeon ascuns în culise m-am trezit țopâind în fața unei asistențe cu priviri canibalice. Nu puteam să mă uit decât în cele mai adânci abisuri ale scenei prăfuite, de lemn. Nicăieri nu m-am simțit mai stingher și mai neajutorat decât în acea horă.
Unul dintre inchizitorii din public era și ilustra mea străbunică, baba Bojka. Nevăzând foarte bine, a întrebat-o pe maică-mea, care stătea lângă ea:
– Al cui e ăla mic, care habar n-are?
Mama n-a avut niciun dubiu să-i confirme la ureche:
– Al nostru.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

