Examenul

Nu mi-a plăcut niciodată să repet în ziua examenului. E o chestie care te panichează inutil și-ți relevă câte chestii nu știi. Ce-am învățat bine, ce nu, seaus calu`!
Prin urmare, înaintea unui examen la istoria medievală m-am oprit să ling o berulă la bodega ”Amigo”, distrusă între timp de scolasticii trezveniei universitare și de puritanii progresului.
Când să mă ușchesc spre UVT, simt că mi s-a deschis injectorul și că-i mai trebuie urgent o sticlă de carburant pe bază de orzoaică pentru motorul cu ardere internă. No, mai da-ți-mi o bere tanti Stela, ce să fac acum, doar n-o să răspund eu primul! Și fiindcă noi, sârbii, avem o vorbă – “Triput Bog pomaže” (“De trei ori ajută Dumnezeu”) – am consumat-o și pe a treia, pentru a mă dezinhiba total.
Ajuns în fața sălii de examen, văd forfota aceea teribilă și generatoare de stres: foi împrăștiate peste tot, cursuri dezlânate, cărți subliniate cu markere roșii, verzi și fosforescente, caiete îndoite, ochi bulbucați, pahare de plastic cu surogat de cafea și niște fețe speriate, adâncite în texte reci și inamice, din care oricum nu se mai înțelege nimic. Poate că repetitio est mater studiorum, dar nu în ajunul disznótor-ului.
Din când în când mai iese din sală câte o față palidă, de parcă ar fi participat la o ședință de spiritism în care răposata mătușa Leana i-a spus că se va însura după terminarea facultății cu grăsana asimetrică din grupa de istorie-teologie. Înconjurată instantaneu de roiul rozătoarelor de unghii, fața palidă e supusă unui tir necruțător de întrebări: ”ce ți-a picat?”, ”ai știut ceva?”, ”cum îi profu, îi nervos?”, ”se poate copia?”, ”cât te-o ținut?” După care urmează corul inevitabil de văicăreli și tânguiri: ”vai de capu meu, io nu știu nimic”, ”oohh, îmi explodează capul”, ”mooamă, simt că leșin”, ”nu, că examenul ăsta îl pic siii-guuur!”
Două fete citesc cu mâinile la urechi un curs și încearcă să repete bolborosind cu ochii închiși ceea ce au citit. Una trântește nervoasă foile și spune aproape țipând la cealaltă:
– Cum dracu să rețină cineva numele astea idioate, Cătlăbuga, Overchelăuți…
Chiar dacă întrebarea nu mi-a fost adresată, am simțit nevoia să intervin cu o glumiță, pentru a mai detensiona atmosfera:
– Asta e simlu, zic eu. Te gândești la un tătar cu clăbuci pe cap și la un sat care a primit numele după Overkill.
Tipa s-a uitat la mine cu o față atât de derutată, încât mi-am dat seama că n-auzise nici de Bug, nici de Overkill.
Am intrat la examen după ele. În timp ce eu stăteam în bancă și scriam relaxat despre chefurile pe care le trăgea Baba Novac cu valahii după ce a dădea iama în turcaleții din Ada Kaleh, una dintre cele două răspundea. Evident, i-a picat un subiect legat de relațiile dintre Ștefan cel Mare și Cazimir al IV-lea. Profesorul a întrebat-o și despre bătăliile moldovenilor cu otomanii, printre care se număra și cea din 1485, ghiciți care… În capul ei era un talmeș-balmeș total, n-a nimerit nicio denumire, niciun eveniment, niciun an. Se aștepta la 9 sau 10, dar a plecat cu un 5, și ăla la limită. La ieșire s-a întors spre mine și m-a privit ca un coiot rănit. Cred că mă ura din toți rărunchii, ceea ce mă distra teribil.
După examen m-am reîntors, victorios, la ”Amigo”. Mi-am luat o bere și mă gândeam unde să mă uit la meciul sârbilor contra Olandei de la mondiale. Cele două colege mergeau cătrănite spre Complex. Le-am strigat și le-am invitat la o bere, bătând cu degetul în aer sticla maro de ”Timișoreana”.
Fără o strategie prealabilă, ambele mi-au arătat concomitent degetul mijlociu.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Examenul

  1. Adrian Luput says:

    Slavit fie Amigo, cheia de bolta a constructiei academice a multor studenti.

Leave a Reply

